Select Page

Gouden tips voor een geslaagde nieuwjaarsborrel

De nieuwjaarsborrel staat weer voor de deur… een nieuw begin, goede voornemens en de beste wensen…en jij moet het dit jaar organiseren! Heb je al nagedacht over de invulling voor dit jaar? Of doe je het zoals het al jaren gaat…vier je het aan de zaak, in het buurthuis of in een restaurant? Wel of geen entertainment? Het zijn altijd lastige vraagstukken, maar wij helpen graag met de beste tips om er een geslaagde nieuwjaarsborrel van te maken:

Een catering aan de zaak laten komen is vaak duurder dan de catering in een horecagelegenheid.Een locatie buiten de deur is vaak al sfeervol aangekleed, dit scheelt aanzienlijk in kosten van aankleding! Decoratie is erg kostbaar.

Vaak wordt het organiseren van een borrel erg onderschat…

enkele dingen waar je aan moet denken als je het zelf regelt:

  1. drank… zorg dat er voldoende van alles is, sterke drank is af te raden.
  2. glazen, zorg voor voldoende wijn-, frisdrank- en bierglazen.
  3. afwas… heb je gelegenheid om glazen af te wassen? En wie gaat dat doen?
  4. koeling… is er gelegenheid de dranken te koelen?
  5. inschenken… is er voldoende ruimte om de drank in te schenken? En wie wil dat doen? 
  • Het gaat om een feestelijke aangelegenheid…geef een kleding advies. Dit zorgt voor een feestelijke sfeer en je gasten zijn niet meer onzeker over wat ze moeten aantrekken.
  • Zorg dat er voldoende eten is, en laat de hoeveelheid hiervan afhangen van het tijdstip. Wat later op de avond volsta je vaak met borrelhapjes. Een nieuwjaarsborrel in de namiddag of vroege avond, dan is een buffet of walking dinner misschien verstandiger…Niets zo erg als dronken gasten.
  • Kies voor een totaal uitkooparrangement voor het eten en drinken, zorg wel dat je het aantal gasten goed op orde hebt wat komt…anders betaal je ook voor degene die niet zijn geweest.
  • Om het vorige punt te voorkomen, maak een gastenboek en laat iedereen zich inschrijven zodat je weet wie er wel of niet zijn geweest.
  • Laat de gasten die zich wel hebben aangemeld maar niet zijn op komen dagen een symbolisch bedrag betalen (eventueel voor het goede doel). Zo voorkom je “no show” en kan je budget optimaal besteed worden aan de mensen die wél komen.
  • Om het aantal consumpties te beperken kan er ook worden gewerkt met consumptie munten.
  • Entertainment? Dit drukt vaak zwaar op het budget, maar een feestje zonder entertainment komt moeilijk van de grond. Houd rekening met uw doelgroep en de sfeer in het bedrijf. Wel feestje bouwen terwijl er ontslagen zijn gevallen wordt niet echt gewaardeerd. Houd het dan simpel! laat u hierin adviseren.
  • Wel of geen partners uitnodigen? Weeg de voor- en nadelen af! Met partner zijn de kosten hoger maar de partners krijgen hierdoor wel meer verbondenheid met het bedrijf, stichting, vereniging of club.
  • Wil je wel een nieuwjaarsborrel geven maar heb je te weinig budget, denk dan eens aan een veiling of bingo om geld te genereren. Dit hoeft niet saai, oudbollig of ordinair te zijn…dit kan ook op een ludieke manier.
  • Communiceer een eindtijd in de uitnodiging. In Nederland duurt een nieuwjaarsborrel gemiddeld 3 uur.
  • Presentatie of speech tijdens de nieuwjaarsborrel? Doe het kort, luchtig of in een interactieve quizvorm. Zo slaat de verveling niet toe en bereik je iedereen!
  • Check altijd de bereikbaarheid van de locatie. Hoe is het parkeren (gratis?) geregeld en is de locatie ook met openbaar vervoer bereikbaar? Geef hier uitleg over bij de uitnodiging of verwijs naar een website (bijv. van de horecagelegenheid waar de nieuwjaarsborrel gehouden wordt).

Wij hopen u hiermee enkele tips gegeven te hebben en dat uw nieuwjaarsborrel dit jaar weer een groot succes wordt! Uiteraard kunt u voor vrijblijvend extra advies voor locaties, entertainment en decoratie altijd contact met ons opnemen.

Wij wensen u weer een fantastisch en gezond nieuw jaar!
HiP Catering